7.8.2018 10:25 | Macho

Čo jesť proti prehriatiu v horúčavách? Tieto pokrmy by ste nečakali

Zdroj: iStockphoto
Vonku je teplo na „skapanie“, človek by najradšej ostal v tieni a niečo popíjal. Čo však jesť, aby mu nebolo ešte viac teplo a zbytočne nezaťažil organizmus?

Prekvapujúcou a nepochopiteľnou informáciou bude, že v extrémnom teple je výhodné si dopriať veľa čili a kari, pretože pri ich konzumácii sa často zapotíme. Najviac sa ho  skonzumuje ale v najteplejších oblastiach sveta. Práve preto, že síce pálí v ústach a človek je pri takom jedle mokrý, ale organizmus celkovo ochladzuje. Kapsaicín (čili) a kurkumín (kari) rozťahujú cievy a zvyšujú prietok krvi, tým pomáhajú vydávať teplo z vnútra organizmu na povrch, ktorý sa spotí a výrazne ochladí. Nakoniec sa schladia aj vnútorné orgány. Pre niekoho je nepríjemné, že sa pri konzumácii výrazne zapotí, ale po pár minútach sa vďaka tomu začne cítiť lepšie.

V extrémnom teple je dobré sa vyhýbať aj „prehrievacím“ potravinám – sacharidom a bielkovinám, ktorých trávenie produkuje veľa tepla. Ideálna je surová zelenina a orechy. Výbornou zeleninou pre schladenie je surová cibuľa. Málokto ju zvládne skonzumovať celú, ale najemno nasekaná v šaláte tiež pomôže. „Ajurvéda surovú cibuľu používa k ochladeniu organizmu pri úpale a páľave už tri tisíc rokov,“ vysvetľuje dietológ Daniel O‘Shaughnessy z londýnskej kliniky Harley Street.

Neoddeliteľnou súčasťou tropických a subtropických kuchýň je aj kokosové mlieko. A to preto, že látky v ňom obsiahnuté pomáhajú hydratovať tkanivo a sú prevenciou úrazov svalov v horúcom prostredí. A nikto neobanuje, pokiaľ sa dosýta naje vodného melónu. V ňom obsiahnutý citrulín podporuje nielen erekciu roztiahnutím ciev v penise, ale aj ochladzovanie tela roztiahnutím periférnych ciev, čím sa opäť zvýši ochladzujúci efekt.

Čítajte ďalej